POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
22-03-2010      -  
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie - Sala Modrzejewskiej
85 urodziny Marty Stebnickiej!
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie - Sala Modrzejewskiej

ul. Jagiellońska 1
31-010 KrakĂłw

Sekretariat:
tel. 12 421 29 77
oraz przez centralę
fax 12 421 33 53

Telefony centrali:
12 422 85 66
12 422 80 20
12 292 75 11
12 422 87 63

http://www.stary.pl
sekretariat@stary.pl
       
 
Teatr
85 urodziny Marty Stebnickiej!

Marta Stebnicka - aktorka, reżyser, pedagog.
Poczštek jej teatralnych peregrynacji to dwie role: Skierki w Balladynie Słowackiego i Telemaka w Powrocie Odysa Wyspiańskiego zagrane w konspiracyjnym Teatrze Niezależnym stworzonym przez Tadeusza Kantora w okupowanym Krakowie. Na scenie Starego Teatru stanęła po raz pierwszy - tuż po maturze, jako uczennica Studia Aktorskiego działajšcego przy teatrze - 1 kwietnia 1945 roku w przedstawieniu Mšż doskonały Zawieyskiego w reżyserii Jerzego Ronarda Bujańskiego. Debiutowała, również u tego reżysera, 28 stycznia 1947 roku rolš Elmiry w Œwiętoszku Moliera w na scenie Teatru TUR. W latach 1947 - 1954 była aktorkš Miejskich (póŸniej Państwowych) Teatrów Dramatycznych. Po ich podziale weszła do zespołu Teatru im. J. Słowackiego. Do Starego Teatru, któremu jest wierna do dziœ, zaangażował jš Władysław Krzemiński w 1960 roku. W tym samym czasie rozpoczęła pracę pedagogicznš - przez ponad czterdzieœci lat uczyła interpretacji piosenki w krakowskiej PWST.

Marta Stebnicka - artystka niepowtarzalna w swych indywidualnych wyborach, błyskotliwie inteligentna, o wyrafinowanym poczuciu humoru, perfekcyjna warsztatowo, odważna i bezkompromisowa. Przeszła wszystkie stopnie teatralnego wtajemniczenia. Uroda, wdzięk, szlachetna elegancja, doskonałe panowanie nad formš, zaowocowało mnogoœciš ról w repertuarze klasycznym, od dramatu po komedię i farsę - już w pierwszych latach aktorskiej kariery. Pełna słodyczy, żaru, wesołoœci i poetycznej zmysłowoœci była jej Alkmena w Amfitrionie 38 Giraudoux w reżyserii Bohdana Korzeniewskiego, urokliwa i zalotna - Saskia w Powrocie syna marnotrawnego Brandstaettera w reżyserii Janusza Warneckiego, uduchowiona i dumna - Dianna w Fantazym Słowackiego w reżyserii Henryka Szletyńskiego. Powrót do Starego Teatru to dziesištki ról stworzonych we współpracy z wybitnymi reżyserami tej sceny: Władysławem Krzemińskim, Lidiš Zamkow, Zygmuntem Hübnerem, Konradem Swinarskim, Józefem Szajnš, Jerzym Jarockim. Publicznoœć oklaskiwała jej temperamentnš Marcelinę w Psie ogrodnika Lope de Vegi w reżyserii Władysława Krzemińskiego, pięknš grzesznicę z obłudnš maskš dewocji Donę Uracca w Teatrze Klary Gazul Mérimée w reżyserii Mieczysława Górkiewicza, zmysłowš œredniowiecznš kurtyzanę Margot w Heloizie i Abelardzie Vaillanda w reżyserii Jerzego Kreczmara, dumnš, rozpaczliwie zakochanš Szimenę w Cydzie Corneille’a w reżyserii Lidii Zamkow, pełnš miłoœci i oddania Annę Schilling z Końca księgi VI Broszkiewicza w reżyserii Jerzego Grudy, groteskowš Protrutę Bellfresco w Onych Witkacego w reżyserii Józefa Szajny, zdegradowanš „wœród tobołów i pierzyn” Byłš Arystokratkę z Nieboskiej komedii Krasińskiego w reżyserii Konrada Swinarskiego. Kolejnym wyzwaniem dla artystki był jej odrębny, „osobisty teatr”. Współpracujšc reżysersko i literacko z Piotrem Skrzyneckim stworzyła doskonałe w formie, wypełnione jej dynamicznš ekspresjš, monodramy: Ha, ha! He, he! Hi, hi!- y czyli Teoria Œmiechu wg Stendhala i Pochwała głupoty Erazma z Rotterdamu. Filozoficzne teksty, poprzez doskonałoœć ascetycznej formy inscenizacji i mistrzostwo w żonglowaniu aktorskim warsztatem, wzbudzały œmiech, ale też zadumę nad œwiatem. Innš Postaciš z „jej teatru” była Gabryela Zapolska. Aktorka, we współpracy z Joannš Olczak-Ronikier i Piotrem Skrzyneckim stworzyła z listów i pamištek, monodram p.t. Wystawa ku czci Gabrieli Zapolskiej. „Stebnicka w kostiumie z fin de siecle’u, wcielona w postać, której urywkami listów mówi. Aż do odejœcia w mrok. To jest urzekajšce. Bardzo stylowe i bardzo krakowskie” - pisał Jaszcz.
Piękny głos, kultura muzyczna, subtelne poczucie humoru, pasja zbierania i „odkurzania” rzeczy zapomnianych - zawiodły artystkę do „teatru piosenki”. Zebrała i opracowała dziesištki starych piosenek, tworzšc z nich udramatyzowane spektakle-recitale m.in: Tabakiera Króla Jegomoœci, Dama z Montmartre’u, Porachunki małżeńskie.
Jako reżyser i pedagog przygotowała ze studentami wiele muzycznych przedstawień dyplomowych: Evviva l’arte, Kto dziœ serenady œpiewa, Titina, Bal w operze, Fotel, Upadłe Anioły, Księżycowe pierroty i nocne kolombiny. W 1989 roku, na 200-lecie Rewolucji Francuskiej wyreżyserowała w paryskiej szkole teatralnej przedstawienie Komedianci. Za zasługi dla miasta otrzymała medal od mera Paryża Jacquesa Chirac’a. Przez piętnaœcie lat była gwiazdš kabaretu „Jama Michalika”. W rodzimym teatrze wyreżyserowała nie schodzšcy przez lata z afisza Romans z wodewilu.
W 2007 roku w przedstawieniu Sejm kobiet Arystofanesa w reżyserii Mikołaja Grabowskiego stworzyła ironicznš postać Staruchy - przepełnionej goryczš przemijania, smutnš i œmiesznš zarazem, z przepięknymi sekwencjami przejmujšcej melorecytacji. (eb)
 
Miejsce:
 
Godz.

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury