Ekonomia to wany element wspczesnej kultury, niektrzy prawdopodobnie stwierdz, e najwaniejszy, ksztatujcy warunki moliwoci rozwoju. Czy rzeczywicie ksztatuj j takie imperatywy jak praca, uczciwo i oszczdzanie, czy te moe coraz czciej wystpujcy w tekstach dotyczcych etyki biznesu termin zachanno? Nic nie wskazuje, aby epoka ekonomii miaa si prdko skoczy i nie ma te powodu, by do tego koca dy, gdy jak mwi klasyk: Bogaci si jest chwalebne. Pojawiaj si tylko pytania: Jak si bogaci? Czy moemy si bogaci wszyscy? Czy moemy si bogaci na braku bogacenia si innych? Pyta jest wicej i s one podsycane niestabilnoci wiatowej sytuacji spoecznej. Ta niestabilno zdecydowanie ma podoe ekonomiczne. Oznacza to, e namys nad wspczesn kultur ekonomiczn nie tylko jest wskazany, ale wrcz konieczny pisze Rafa Mazur w artykule, ktry otwiera Fragile 3 (29) 2015 NOWA EKONOMIA, NOWA KULTURA.
Spoeczny odbir roli artysty w wiecie, czsto wyidealizowany i naiwny, ogranicza, a niekiedy nawet uniemoliwia dyskusj o ekonomicznym aspekcie uprawiania sztuk audiowizualnych, literatury, muzyki. Tymczasem wci zmieniajcy si pejza medialny, a take warunki techniczne, spoeczne czy polityczne nakazuj zapyta take o przemiany w sferze ekonomii kultury i sztuki. Internet oraz media spoecznociowe pozwalaj na rozwinicie niedostpnych wczeniej, alternatywnych form produkcji i dystrybucji. Z drugiej strony mecenat pastwowy wci jest dla wielu twrcw kluczowym rdem finansowania, ale jego formy i wpyw take ulega zmianie. W planowanym numerze Fragile chcielibymy zastanowi si nad tym, czy sztuka jest w stanie zaproponowa alternatywne formy dziaania poza tradycyjnymi strukturami wspczesnej gospodarki rynkowej, a take w jaki sposb warunki ekonomiczne mog przeoy si na wybr konkretnych strategii artystycznych i sam estetyk. Interesuje nas to, w jaki sposb instytucjonalne wsparcie wpywa na samych artystw, stanowic przejaw pewnej polityki kulturalnej lub strategii marketingowej, a take jakie niebezpieczestwa lub patologie niesie pastwowy mecenat i zwizana z nim sfera biurokratyczna. Opisu domagaj si take procesy urynkowienia kultury i przejawiajcy si w samej sztuce namys nad rynkiem i jego instytucjami. I wreszcie: w jakiej relacji pozostaj wobec siebie warto rynkowa i warto symboliczna dbr kultury? Czy kryzys ekonomiczny moe by formatywny dla kultury? Jak na produkcj kulturow oddziauj realia ekonomii postfordowskiej? Jakie s skutki dostpnoci narzdzi takich, jak drukarki 3D, ale take prekarialna niepewno podwaajca dotychczasowe hierarchie w aktualnych ramach instytucjonalnych?
Autork okadki jest Daria Malicka. Ilustracje, ktre towarzysz wybranym artykuom, wykonaa Magda mijowska.
Zapraszamy na nasz stron internetow: http://www.fragile.net.pl
Fragile mona znale w sieci Empik i wybranych ksigarniach.
|