Ośrodek Instytut Konfucjusza w Krakowie serdecznie zaprasza wszystkich w piątek 20 września o godz. 17:00 na koncert "Muzyka na księżycową nutę".
Koncert w wykonaniu Anny Krysztofiak odbędzie się z okazji Święta Środka Jesieni i urodzin Ośrodka "Instytut Konfucjusza w Krakowie".
Wykonawcy:
Anna Krysztofiak - guzheng, guqin, erhu, nanguan pipa, xiao, hulusi, śpiew.
Jan Chmielowski - słowo po polsku i po mandaryńsku.
Czas jesiennej pełni księżyca to okazja do celebrowania piękna przyrody, jak też do kultywowania więzi międzyludzkich przy dzieleniu się "księżycowym ciasteczkiem". Jest to jedno z najpiękniejszych świąt Kraju Środka, którym ludzie radują się pod gołym niebem i w kameralnej atmosferze. Wzruszająca mitologia związana ze świętem dodaje mu romantycznego, nostalgicznego kolorytu. Księżyc pozostaje jednym z najbardziej nośnych symbolów w całej kulturze azjatyckiej: jako łącznik tych, którzy do siebie tęsknią, zwierciadło iluzji w odbiciu wodnym i symbol pełni jako oświecenia. Aby kultywować harmonię przyrody i człowieka, uczcić wartość więzi rodzinnych i społecznych, a także szlachetność oraz utylitaryzm, jaką niesie nauka i kultura, pragniemy przywołać również postać Konfucjusza. Naszym koncertem uczcimy postać jednego z największych mędrców świata starożytnego, który był miłośnikiem muzyki, a w szczególności tej wykonywanej na cytrze. W programie usłyszymy klasyczne utwory chińskie wykonane na tradycyjnych instrumentach chińskich przez Annę Krysztofiak. Wiele spośród nich odwoływać się będzie w tytule bądź w treści do piękna księżyca, jesiennego wiatru i nostalgii. Opracowane przez Jana Chmielowskiego słowo w języku polskim i mandaryńskim obejmować będzie cytaty tematyczne z dzieł poezji i filozofii mandaryńskiej.
Wstęp wolny!
Miejsce: Ośrodek "Instytut Konfucjusza w Krakowie", ul. Oleandry 2A s. 3.04.
Czas: piątek 20 września godz. 17:00.
Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów cazjatyckich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku. Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest aktywną realizatorką przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem "Słowo i muzyka u jezuitów", jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.
|