POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
21-10-2016      -   23-10-2016
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie
OFMAT 2016
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie

KrakĂłw
ul. Wietora 15
tel. 0 12 432 01 70


http://www.sckm.krakow.pl
sckm.krakow@gmail.com
SCKM ul. Wietora 13/15
12.00
WSTĘP WOLNY    DLA DZIECI    FESTIWAL
 
Teatr
OFMAT -2016
OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL MŁODYCH ALCHEMIA TEATRU 2016

Wtajemniczenie 3
Spotkajmy się w tłumie

Tłum, anonimowy tłum ludzi, mijanych w poœpiechu, spotykanych w marketach, œrodkach komunikacji, metrach, w teatrach, muzeach, imprezach masowych,….. „wirtualny tłum” mierzony „liczbš lajków, poœlubień, zaczepek, zdjęć, wydarzeń.

W tym roku pragniemy postawić przed uczestnikami i widzami zagadnienie: spotkania
w tłumie. Naszym celem jest podkreœlenie rangi realnego spotkania opartego na fizycznej obecnoœci i uważnej komunikacji z drugim człowiekiem.
Wszechobecnoœci portali społecznoœciowych służy co prawda integracji młodych ludzi, która czasem zachodzi kosztem realnego wyjœcia z domu i szukania kontaktu z drugim człowiekiem.
Doceniajšc znacznie i możliwoœci, które daje Internet, chcemy podkreœlić, że kontakt, uœcisk dłoni i rozmowa w cztery oczy również posiada niezastšpionš siłę i moc oddziaływania.
W tym aspekcie kultura i sztuka a zwłaszcza teatr posiadajš nadal monopol stwarzania warunków do tworzenia więzi, wspólnoty, tak niezbędnych do prawidłowego funkcjonowaniu w œwiecie.
TEATR jako sztuka jest nierozerwalnie zwišzany ze zjawiskiem spotkania, bez którego nie spełnia się akt teatru.
„Spotkajmy się w tłumie” jest grš słownš, sygnalizujšcš pewnš trudnoœć, którš trzeba przezwyciężyć, aby do spotkania doszło.
W skomercjalizowanym œwiecie i materialnym podejœciu do życia właœnie teatr może być szczególnš „przestrzeniš dla swobodnego wypowiedzenia siebie, wskazania na to, co nas nurtuje, bulwersuje ”
Nie jest prosto, ale warto dšżyć ku temu i kształtować tę potrzebę w uczestnikach i widzach.
W odczuciu organizatorów ogromne znacznie ma spotkanie i wyjœcie ku drugiemu człowiekowi, dajšc szansę na rozwój i kształtowanie wrażliwoœci poprzez aktywne uczestnictwa w kulturze i sztuce.
Pojęcie „tłumu” dotyczy zarówno anonimowego tłumu ludzi mijanych w poœpiechu, spotykanych w marketach, œrodkach komunikacji, metrach, w teatrach, muzeach, imprezach masowych …oraz „wirtualnego tłumu” mierzonego „liczbš lajków, poœlubień, zaczepek, zdjęć, wydarzeń.
„Tłum” traktujemy także metaforycznie jako napływ różnych informacji, poglšdów, propozycji, z których każdy powinien umieć wyłonić tę najważniejszš dla niego. Tłum jednak najczęœciej kojarzy się z brakiem podmiotowoœci i brakiem tożsamoœci.
W skomercjalizowanym œwiecie i materialnym podejœciu do życia właœnie teatr może być szczególnš „przestrzeniš dla swobodnego wypowiedzenia siebie, wskazania na to, co nas nurtuje, bulwersuje ”Jest noœnikiem szczególnego zjawiska - autentycznego spotkania tych, którzy majš coœ do przekazania i tych którzy słuchajš. A o spotkanie jest coraz bardziej trudno.

O TYM CHCEMY ROZMAWIAĆ

Jaka jest kondycja teatru i jego gotowoœć do "spotkania się w tłumie".
Czy teatr we współczesnym œwiecie powinien szukać potencjalnego widza tam gdzie gwarantowana jest jego obecnoœć? Wychodzić poza swoje siedziby - miejsca uœwięcone, usankcjonowane i jemu dedykowane, w przestrzenie miejskie.
częœciej wychodzić na ulicę, goœcić w marketach, œrodkach komunikacji miejskiej.
Czy we współczesnym œwiecie podporzšdkowanym szybkoœci i multimediom teatr też podlega prawom powszechnej konsumpcji. Jest po prostu odmianš towaru?
Człowiek współczesny jest coraz bardziej nieustabilizowany geograficznie i zawodowo, przystosowany do immanentnej zmiany.

Teatr posiada optymalne warunki zawarte w jego własnej strukturze, by sprostać nowej rzeczywistoœci. Jako sztuka tworzenia ulotnej rzeczywistoœci mentalnie przystaje
do współczesnego œwiata nietrwałych zwišzków, przemijajšcych zjawisk, zmiennoœci
i mobilnoœci. Jest sztukš, jakby przygotowanš dla industrialnej cywilizacji trzeciego tysišclecia.
Częsta zmiany pracy, branży, specjalnoœci zmuszajš do myœlenia kategoriami wielu „karier”.
Coraz bardziej wzrasta znaczenie teatru, poza jego artystycznym wymiarem. Odnajdujemy go służbie wielu innych dziedzin i przejawów ludzkiej działalnoœci, które wykorzystujš „bogactwo możliwoœci tkwišce w jego materii”.
Wszechobecna konkurencja doprowadziła do tego, że coraz częœciej korzystamy
z różnorodnych techniki i metod służšcych doskonaleniu własnego wizerunku lub jego kreowaniu. Czemu służš?
Czyżby to była próba ucieczki za wszelkš cenę od samego siebie, by zaprezentować się jako ktoœ inny niż zgoła jest się naprawdę? Czy umożliwienie zaistnienia w pełni osoby z całym bogactwem, które w sobie nosimy i posiadamy.
Poczšwszy od stylizacji, image’u poprzez różnorodne techniki autoprezentacji, wszystkie te zabiegi majš na celu wykreowanie osoby sukcesu, która w analogii teatralnej podobna jest do aktora nagradzanego brawami widowni.
Natura ludzka będšc z „grš oswojona i do gry przystosowana” sprawia, że teatr wykorzystany jako wzorzec, metoda lub narzędzie może być szczególnie skuteczny.


DLACZEGO POWINNIŒMY SIĘ SPOTYKAĆ?

Zamierzeniem organizatorów jest, aby w krakowskiej przestrzeni teatralnej znalazło się miejsce dla prezentacji najciekawszych dokonań młodego teatru w Polsce. Interesujšce jest spotkanie teatrów, które mówiš własnym językiem, sš autonomiczne wobec panujšcych schematów i mód, a ich przedstawienia sš ciekawe formalnie i uczciwe artystycznie.

W dotychczasowej historii teatru zawsze miejsce szczególne zajmowały teatry alternatywne działajšce poza instytucjami, powoływane z autentycznej potrzeby tworzenia, zespolenia
we wspólnym działaniu, poszukiwania autentycznych emocji, prawdy.
To od ich spektakli zaczynał się twórczy „ferment”, ich poszukiwania formalno-estetyczne nierzadko zaczynały nowe kierunki i otwierały nowe sposoby myœlenia dalekie od tradycyjnego teatru.

Poszukiwania młodego teatru, jego forma wypowiedzi artystycznej, autentycznoœć język
i ekspresja, mogš również inspirujšco wpływać na obraz i rozwój współczesnego teatru.
Bardzo ważnym aspektem podjętej inicjatywy jest rozwój kompetencji kulturowych młodych ludzi, zwłaszcza przy malejšcych potrzebach autentycznego uczestnictwa
w kulturze.
Nasze doœwiadczenia wskazujš, że dla młodych twórców, działajšcych poza systemem instytucjonalnym, szczególnie istotnym elementem sš spotkania, dyskusje i wzajemna wymiana doœwiadczeń, które może zapewnić regularnie odbywajšcy się festiwal, stawiajšcy w centrum uwagi sztukę młodych teatrów.
Kolejny raz chcemy zaprosić do Krakowa twórców rozproszonych po całej Polsce.
Chcemy, by nasze spotkanie pozwoliło na skonfrontowanie metod pracy zespołów, poszerzyło doœwiadczenia poprzez prezentacje teatralne, warsztaty, rozmowy o spektaklach, technikach reżyserskich i aktorskich oraz dyskusje panelowe na temat kondycji teatru dzisiaj.
Zależy nam na podjęciu dyskusji na temat aktualnych preferencji artystycznych młodych teatrów oraz ich sposobów działania.

INTRYGUJE NAS NADAL …

jak wyglšda relacja pomiędzy aktorami i reżyserem, pomiędzy zespołem a lokalnš społecznoœciš? Pomiędzy aktorami w zespole? W jaki sposób młodzi twórcy rozwijajš swój warsztat? Skšd czerpiš inspirację?
Na ile młodych twórców wyobrażenie o ich œwiecie kształtuje wirtualny œwiat? Jakš siłę zachował teatr względem innych rozrywek kulturalnych?
Dlaczego warto dbać o relacje międzyludzkie w realnym œwiecie i komunikować się nie tylko przez smsy, i czaty ?
Chcemy wspierać ich w decyzjach artystycznych, motywować oraz rozmawiać.
Dlatego proponujemy dyskusję po spektaklach przybliżajšcš ich recepcję.
Oferta festiwalu jest sprofilowana na Teatr Młodych. Program festiwalu nie stawia jednak żadnych ograniczeń wiekowych i będzie on atrakcyjny zarówno dla młodego, i także dorosłego odbiorcy.


ZATEM SPOTKAJMY SIĘ

Przez kolejne 3 dni będziemy prezentować konkursowe spektakle młodych twórców. Chcemy z grona prezentacji wyłonić i nagrodzić najciekawsze propozycje.
Zależy nam na kształtowaniu wrażliwoœci młodzieży oraz œwiadomym wykorzystywaniu nowych mediów, tak, aby nie stały się całym œwiatem dla młodych ludzi, ale były jednym
z wariantów do rozwoju i poznawania œwiata.

Naszym celem jest podkreœlanie znaczenia kontaktu bezpoœredniego z drugim człowiekiem

W tym roku po raz pierwszy chcemy zastosować nowš formułę Flash mob, która łšczy
strategie nowych mediów z bezpoœrednim kontaktem i działaniem w kulturze.

Spróbujemy, zaobserwować jak zaistnieje teatr w niekonwencjonalnym dla niego miejscu np.: w Galerii Kazimierz.

Chcemy otwierać się na nowe formy pokazujšc, że kultura -teatr się rozwija i znajduje sposoby, aby odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, dzięki czemu jest atrakcyjnš przestrzeniš do działania i budowania wspólnotowoœci w społeczeństwie.

Obok prezentacji przedstawień odbędš się warsztaty o charakterze interdyscyplinarnym poszerzajšce œwiadomoœć ciała oraz budowanie zaufania w kontakcie fizycznym z drugš osobš.

Chcemy naszym uczestnikom zapewnić kontakt z ciekawymi osobowoœciami, artystami prowadzšcymi warsztaty i teoretykami, znawcami teatru, dlatego poza częœciš praktycznš odbędzie się cykl rozmów panelowych wokół teatru, jego kondycji i przemian.

oraz zaprosić na wspólny TOAST DLA TEATRU.
 
https://www.facebook.com/OFMAT-Og%C3%B3lnopolski-Festiwal-M%C5%82odych-Alchemia-Teatru-301301126705277/
Miejsce:
SCKM ul. Wietora 13/15
 
Godz.
12.00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury