POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

 KALENDARZ
INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DNI BEZPŁATNE W MUZEACH


   
   
ARCHIWUM     zobacz wydarzenia archiwalne
ARCHIWUM     zobacz wszystkie wydarzenia archiwalne

 
17-03-2016      -  
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie
Scena Tańca Współczesnego - Beksiński_Butoh_ Bez tytułu
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie

KrakĂłw
ul. Wietora 15
tel. 0 12 432 01 70


http://www.sckm.krakow.pl
sckm.krakow@gmail.com
Staromiejskie Centrum Kultury Młodziezy
19.00
       
 
Taniec
Beksiński_Butoh_ Bez tytułu / Joan Laage / Sylwia Hanff / Robert Jędrzejewski

Joan Laage – Kogut Butoh (Seattle/USA)
Sylwia Hanff – Limen Butoh (Warszawa/Polska)
muzyka i video-partytura: Robert Jędrzejewski

Kostiumy: Sylwia Hanff, Joan Laage, Małgorzata Chrust
Instalacja: Joanna Pielat-Rusinkiewicz
Współpraca: Teatr Limen, Stowarzyszenie Akademia Umiejętnoœci Społecznych i DAIPAN Butoh Collective (Seattle/USA)


„Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za poœrednictwem czegoœ nieuchwytnego, co staram się odnaleŸć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać.”
Z. Beksiński

Malarstwo Zdzisława Beksińskiego najczęœciej postrzegane jest jako pełne mrocznych wizji majšcych nastrój grozy. Inne aspekty sztuki tego artysty pozostajš niedostrzeżone. Chcemy przekroczyć stereotypowe postrzeganie sztuki Beksińskiego i odkryć na nowo pomijany „mistyczny” aspekt jego malarstwa, będšcy duchowš wędrówkš, widocznš szczególnie w drugiej połowie jego twórczoœci.

Beksiński obrał całkowicie indywidualnš drogę twórczš, podobnie jak twórcy butoh, nawet na przekór wszystkim awangardowym pršdom i kierunkom współczesnej sztuki.
Niezwykle interesujšce dla nas, tancerzy butoh, sš obecne w jego twórczoœci transgresje i transformacje cielesnoœci oraz szczególna relacja ciała z przestrzeniš.
Tematem poszukiwań artystycznych będzie również, podkreœlany przez samego artystę oraz krytyków, zwišzek malarstwa Beksińskiego z muzykš - punkty styczne w architektonice utworu muzycznego i architektonice obrazu. „To, co jest namalowane, nie ma dla mnie większego znaczenia. Ważne jest, jak to działa w sensie dŸwięku, formy i dŸwięku koloru położonych w tym a nie innym miejscu. A więc posługuję się kształtem, ale dla celów, które nazwałbym celami muzycznymi.” Stšd nasza idea sięgnięcia do języka muzyki współczesnej i formy video-partytury tworzonej przez Roberta Jędrzejewskiego.

BUTOH - kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50 i 60 XX w. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracjš były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonin'a Artaud'a, filozofia Nietzsche’go, pisma Bataille’a, twórczoœć Genet’a. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty, sam w sobie jest rytuałem wyzwalajšcym wewnętrznš energię i eksplorujšcym mroki podœwiadomoœci. Z premedytacjš ukazuje zakazane dotšd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotš jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codziennoœci, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z JaŸniš i jednoœć Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i œmierci. Butoh jest stanem jednoœci umysłu-ciała umożliwiajšcym subtelne odczuwanie œwiata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste doœwiadczenie zmieniajšcych się stanów istnienia. Tancerz, istniejšc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniajš się rzeczy niewidzialne.

Joan Laage (Kogut butoh) - pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80-tych występowała z Gnome - grupš prowadzonš przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podróżowała po Azji, tworzšc tam projekty butoh. W maju 2011, twórczoœć Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w ksišżkach Sondry Fraleigh – Tańczšc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific. Jest również nauczycielkš Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project. The Engendering Project częœciowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs i Borderlines: The Dead Class Revisited inspirowany Teatrem Œmierci T. Kantora. Często podrózuje po Europie występujšc w wielu miastach w różnych krajach. www.seattlebutoh-laage.comwww.daipanbutoh.com

Sylwia Hanff - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operš Narodowš; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaœcie autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w ksišżce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy” Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,www.limenbutoh.net

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator, studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, kompozycji prof. B. Schaeffera; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystš Fundacji Płockiej; współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujšcych kompozytorów (wspólnie z Annš Jędrzejewskš). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystšpieniom towarzyszy najczęœciej performance lub video art. Czerpiš z muzyki współczesnej i budujšc własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotš działania jest balansowanie pomiędzy artystycznš koncepcjš a intuicjš. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura - intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie www.soundcloud.com/aquacello

Ilustracja: Robert Jędrzejewski, video-partytura (fragment)


Prosimy o rezerwacje ze względu na ograniczonš iloœć miejsc na widowni, piszcie: scena.tanca.sckm@gmail.com
 
Miejsce:
Staromiejskie Centrum Kultury Młodziezy
 
Godz.
19.00

 
 
   

 
 
 

BIBLIOTEKI  |  CENTRA KULTURY  |  GALERIE  |  KABARETY  |  KINA  |  KLUBY  |  MUZEA  |  MUZYCZNE  |  SPORT  |  STOWARZYSZENIA  |  TANECZNE  |  TEATRY  |  INNE


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie


 Copyright © 2002-2024


Polskie NiezaleĹźne Media
 

 O patronacie medialnym    |    Kontakt z Redakcją

 Serwis Dziś w Krakowie jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury