By albo nie by
wg Nick Whitby
Reyseria: Milan Peschel
Tumaczenie: Monika Muskaa
Dramaturgia: Andrea Koschwitz, Szymon Wrblewski
Reyseria: Milan Peschel
Scenografia: Magdalena Musia
Asystent reysera: Anka Graczyk
Obsada:
Anna RadwanGancarczyk
Arkadiusz Brykalski
Juliusz Chrzstowski
Andrzej Kozak
Adam Nawojczyk
Baej Peszek
Andrzej Rozmus
Krzysztof Zawadzki
Premiera: 27 marca 2011 r. /w Midzynarodowym Dniu Teatru/ na Duej Scenie Narodowego Starego Teatru.
Spektakl jest projektem Narodowego Starego Teatru i Maxim Gorki Theater z Berlina (w ramach programu "Wanderlust Midzynarodowe Partnerstwo Teatrw"), bdcy wspln produkcj sztuki Nicka Whitby By albo nie by, na podstawie wspczenie przepisanego scenariusza, gonego filmu Ernsta Lubitscha z 1942 roku.
W filmie By albo nie by poprzez wykorzystanie formy komediowej Lubitschowi udao si z jednej strony scharakteryzowa niemieckich okupantw w Polsce, z drugiej za poruszy temat wzajemnego oddziaywaniem sztuki i rzeczywistoci.
Ernst Lubitsch, niemiecki reyser o ydowskich korzeniach, ktrego rodzina wywodzia si z Polski, nakrci w Stanach Zjednoczonych na podstawie ksiki wgierskiego autora Melchiora Lengyela film, w ktry ideologia zniszczenia zderzona zostaa z utopijnym komizmem. Jednoczenie, z pozory banalna komedia skania do refleksji nad si
i bezsilnoci teatru. Polacy s w nim traktowani przez Niemcw na rwni tylko wwczas, gdy tamci spotykaj ich jako aktorw. Kreujc (improwizujc) role, ktre pisze im historia, pena niebezpieczestw i nieprzewidywalnych sytuacji, maj konkretny wpyw na otaczajc ich rzeczywisto. Lubitsch opisuje w ten sposb teatr, ktry w przypadku wiadomego wykorzystania rodkw, naprawd moe ksztatowa rzeczywisto i wpywa na bieg realnych zdarze. W jego filmie sztuka jest alternatyw ycia w ekstremalnych warunkach, kiedy stracio ono ludzki wymiar.
Ta pozornie lekka komedia o niefrasobliwych warszawskich aktorach, ktrzy podczas nazistowskiej okupacji wykazuj niespodziewany hart ducha i szlachetno, dla dzisiejszego odbiorcy otwiera cay szereg moliwoci interpretacyjnych, ale rwnie pyta, na jakie trudno znale jednoznaczn odpowied.
Pierwsze z nich wydaje si oczywiste: dlaczego reyser ydowskiego pochodzenia reyseruje film, w ktrym nie do, e mwi si o inwazji faszystowskich Niemiec na Polsk, ale jeszcze bardzo wyranie czyni si aluzje do przeladowa ydw (cho o rozmiarze Zagady wwczas jeszcze nie wiedziano, ale fakt masowych deportacji by na Zachodzie znany). Wszak w filmie a trzykrotnie pojawia si fragment monologu Szajloka z Kupca weneckiego Williama Szekspira, najsynniejszego w historii literatury monologu o Innym wygasza go jeden z aktorw warszawskiego teatru, niejaki Grnberg; poza tym jedna z aktorek za odpowiedni kostium do obozu koncentracyjnego uwaa wieczorow jedwabn sukni, za co spotyka j nagana od reysera, wystawiajcego przecie powany realistyczny dramat. wiadczy to nie tylko o podkrelaniu przez twrcw filmu uniwersalnoci wielkiej sztuki tytuowe By albo nie by w kontekcie wiata przedstawionego nabiera rwnie szczeglnego znaczenia i nie dotyczy ju tylko sytuacji jednostki, ale te jest wyranym sygnaem dla widza.
Film Ernsta Lubitscha to dzieo niezwykle wspczesne, budujce kilka poziomw komunikacji z odbiorc, co zreszt stao si jednym z powodw powstania remakeu obrazu (1983, w reyserii Alana Johnsona). Najpierw mamy wic fars o kabotynach, ktrzy w obliczu zagroenia potrafi przechytrzy niemieckich oficerw. Pojawia si rwnie wtek walki z cenzur. Ale najistotniejszym przekazem wydaje si ch pokazania sztuki jako alternatywy rzeczywistoci, na tyle skutecznej, e potrafi si w ni wedrze i cho po czci zaingerowa w szalestwo, jakie ogarno wiat. Teatr, ktry wychodzi na ulic i wpywa na bieg realnych zdarze to gwny temat filmu.
Lubitsch odwouje si w istocie do koncepcji theatrum mundi, obecnej w kulturze od wiekw. Co wicej, jest na tyle przewrotny, e o losach wielu ludzi decyduj wanie komedianci sympatyczni, ale niekiedy irytujcy. Tak wic owa lekka komedia okazuje si dzieem nie tylko doskonale zrealizowanym, ale te gboko dotykajcym problemw wspczesnoci. Metateatralno, niejednoznaczno ocen i postaw, przewrotno historii, sztuka (komercyjna albo wysoka), ktra wykracza poza dostpne jej dotd rejony te zagadnienia wydaj si kluczowe dla wspczesnej kultury i mog by dzi inspiracj dla twrcw teatru. Wanie wiara w takie moliwoci i wiadomo potrzeby zmian tworzy w filmie szerokie spektrum, ktre moe by doskonaym obszarem dialogu dla naszych teatrw: jaki wpyw ma sztuka i teatr na otaczajc je rzeczywisto? W jaki sposb sztuka moe zachwia pewnoci w suszno danej ideologii?
Koordynatorzy projektu:
Kinga Gowacka Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Katrin Mller Maxim Gorki Theater, Berlin
Renata Kopyto Dom Norymberski w Krakowie
Midzynarodowy projekt WANDERLUST jest wspierany finansowo
przez Kulturstiftung des Bundes (Federaln Niemieck Fundacj Kultury).
Partnerem projektu jest Dom Norymberski w Krakowie.
www.stary.pl www.gorki.de
Milan Peschel
Aktor i reyser, urodzony w 1968 we Wschodnim Berlinie. Po studiach aktorskich
w Hochschule fr Schauspielkunst Ernst Busch w Berlinie (19911995) zaangaowa si do Hans-Otto-Theater w Poczdamie i Neuen Bhne w Senftenberg. W latach 19972008 by czonkiem zespou Volksbhne am Rosa Luxemburg Platz. Gra w spektaklach Franka Castorfa, Dimitra Gotscheffa, Alexandra Hawemanna, Franka Lienerta, Thomasa Bischoffa czy Andreja Nekrassowa.
Od lat wsppracuje z Arminem Petrasem (obecnie dyrektorem Maxim Gorki Theater
w Berlinie), wystpujc w reyserowanych przez niego spektaklach (m.in. Fight City. Vineta, 3 von 5 Millionen i zeit zu lieben zeit zu sterben).
W swoim dorobku ma te wiele rl filmowych, m.in. w takich produkcjach jak Netto
(re. Robert Thalheim) czy Lenz (re. Thomas Imbach).
Milan Peschel jako reyser wsppracowa z nastpujcymi scenami: P14 Jugendtheater der Volksbhne am Rosa-Luxemburg-Platz, Theater an der Parkaue (Der Fischer und seine Frau, Das doppelte Lottchen), Aalborg Theater w Danii (Macbeth), Aarhus Theater (Nora) oraz Maxim Gorki Theater w Berlinie (Mala Zementbaum).
Magdalena Musia
Absolwentka Wyszej Szkoy Muzycznej i Sztuk Plastycznych / Hochschule fr Musik
und Darstellende Kunst/ w Grazu oraz Akademii Sztuk Piknych / Akademie der Knste/
w Hamburgu.
Pierwsze prace przygotowaa dla festiwalu steirischer herbst m. in.: Sen nocy letniej
W. Shakespeare'a. Wiele lat wsppracowaa z reyserem Aureliuszem Smiglem (m.in.: Wrg klasy Nigela Williamsa, Choroba modoci F. Brcknera dla Hans-otto-Theater
w Poczdamie, Romeo i Julia W. Shakespeare'a, Winiowy sad Czechowa dla Bremer Theater, Liliom F. Molnra dla Theaterhaus Jena, Sytuacje rodzinne B. Srbljanovic dla Deutsches Theater Berlin, Sinobrody Dei Loher dla Gorki Theater Berlin, Elektra Hoffmanstala dla Magdeburger Kammerspiele, Intermezzi Pergolesiego dla Theater
in Palais w SanSoussi).
Inne prace to m.in.: Nora Ibsena i Noc Jona Fosse, Schauspiel Leipzig; Bez zapaty Dario Fo, teatr w Aachen, re. Sascha Bunge; Abalon, one nite in Bangok F. Katera, Schauspiel-Frankfurt, re. Peter Kastenmller; Zaryzykuj wzystko G. F. Walkera,
TR Warszawa, re. Grzegorz Jarzyna; Wasa - historia wesoa, a ogromnie przez
to smutna P. Demirskiego, Teatr Wybrzee, Gdask, re. Micha Zadara.
Magda Musia mieszka i pracuje w Berlinie.
Prace scenograficzne w Starym Teatrze:
smy dzie tygodnia wg M. Haski, adapt. i re. A. Petras, 29.10.2005.
Fedra J. Racine' a, re. M. Zadara, 1.04.2006.
Tartuffe, Molier, re. oprac. tekstu i oprac. muz. M. Grabowski, 10.06.2006.
Trans-Atlantyk wg W. Gombrowicza, adapt. i re. M. Grabowski, 26.04.2008.
Pijacy F. Bohomolca, adapt.re. i oprac. muz. B. Wysocka, 26.04.2009.
Czekajc na Turka A. Stasiuka, re. i ruch scen. M. Grabowski, 19.06.2009.
By albo nie by Nick Whitby, re. Milan Peschel, 27.03.2011.
Nagrody:
2006 - 31 Opolskie Konfrontacje Teatralne Klasyka polska - wyrnienie za scenografi do przedstawienia smy dzie tygodnia wg M. Haski, re. A. Petras
2010 - nagroda im. L. Schillera za rok 2009 - za wybitne osignicia sztuki
scenograficznej
|