Rodzestwo (Ritter, Dene, Voss)
Thomas Bernhard
Re. Krystian Lupa
muzyka:
Jacek Ostaszewski
obsada:
Dene - Agnieszka Mandat
Ritter - Magorzata Hajewska-Krzysztofik
Voss - Piotr Skiba
T. Bernhard, Rodzestwo /Ritter, Dene, Voss/, przek. J. S. Buras, re. i scen. K. Lupa, muz. Jacek Ostaszewski, 19.10.1996.
Tytuowe rodzestwo: dwie siostry i brat; aktorki i filozof. Winiowie wszechpotnej tradycji "zamonego domu". Oto pokolenie, ktre paci wielowiekowe dugi wobec pogwaconej Natury. One nerwic i samotnoci, on szalestwem i chorobliw twrczoci. Twrczo ta, kolejne filozoficzne traktaty, rodzi si w domu wariatw. Kolejny powrt brata do domu, konfrontacja z siostrami ujawnia jednak nowe, zaskakujce motywy.
Przedstawienie, ktrego premiera odbya si 19 padziernika 1996 roku, to popis gry aktorw, prowadzonych mistrzowsk rk Krystiana Lupy. Magorzata Hajewska - Krzysztofik, Agnieszka Mandat i Piotr Skiba tworz kreacje, ktre nie pozostawiaj adnego widza obojtnym.
"Rodzestwo" to rozpisane na trzy gosy spotkanie dwu sistr i brata, dla ktrego dom wariatw sta si psychicznym azylem - tam tworzy filozoficzne dzieo swego ycia. Obie panie s aktorkami. Modsza nie wypuszcza z rki kieliszka, starsza czuje si straniczk tego, co zostao po przodkach. W obwieszonej rodzinnymi portretami jadalni, przy dwikach tuczonej rodowej porcelany rozpta si siostrzano-braterskie pieko. Caa trjka dorastaa i nieustannie funkcjonuje wedug norm i zasad wynikajcych z tradycji, konwenansu, powinnoci. Wszyscy s samotni, przegrani, zgorzkniali i bez szans. Spotkanie prowokuje mczyzn do rozliczenia si z przeszoci, udowodnienia sobie i siostrom, e wszyscy stali si ofiarami rodzinnej przeszoci. Ale czy zawieszenie portretw twarzami do ciany moe co naprawd zmieni, nawet jeli towarzysz mu podniose dwiki "Eroiki" i wielkie emocje? Ta rodzinna wojna kae przywoa motto sawnej powieci Jamesa Jonesa "Jest tylko cienka czerwona linia midzy rozsdkiem i szalestwem"...
Bernhard i Lupa nie zostawiaj zudze - aden z bohaterw nie ma szans na szczcie. "Rodzestwo" to przejmujca, poraajca konstrukcja dramaturgiczna. Nastrj beznadziejnoci coraz boleniej wydostaje si z ram sceny, przekracza czerwon lini, dotyka i dotyczy nas wszystkich. Aktorzy - Agnieszka Mandat, Magorzata Hajewska-Krzysztofik, Piotr Skiba - zaprezentowali najwysze mistrzostwo.
("Skceni z yciem i portretami", Renata Sas, Express Ilustrowany-d nr 15)
Reyser zadba o to, by publiczno ani na moment nie zapomniaa o granicy midzy scen a yciem - przestrze gry otoczy czerwon ram i opiecztowa dodatkowo nitk w tym samym kolorze, kojarzc si z tam, jakiej uywa policja dla zabezpieczenia miejsca przestpstwa. Na tak stworzonej scenie pudekowej wszystko toczy si jak w teatrze realistycznym. Aktorzy zjadaj prawdziwy obiad, a widzowie wyczuwaj wo kadzideek, ktrymi Ritter odpala papierosa, i sysz odgosy smaenia przygotowywanych przez Dene potraw.
(...) Zwyczajna przestrze codziennego ycia stanowi kontrast dla tragedii niezrealizowanych marze. Za pozornym marazmem kryje si napicie i gwatowno. Wielka w tym zasuga obsady. Piotr Skiba (filozof Ludwik przywieziony do rodzinnego majtku z domu dla umysowo chorych i marzcy o stworzeniu traktatu logicznego, w ktrego losach mona si dopatrywa elementw biografii Wittgensteina), Agnieszka Mandat (Dene - matkujca mu starsza siostra) oraz Magorzata Hajewska-Krzysztofik (zdystansowana Ritter) poraaj widza przekonujc gr. Jakby wcielajc si w role, stawali si bohaterami rzeczywistej tragedii. Zwaszcza e w tym statycznym spektaklu, w ktrym ruch sceniczny jest ograniczony, nonikiem emocji staje si odpowiednio wypowiedziane sowo.
("Salon odgrodzony czerwon nitk", Katarzyna Rakowska, Gazeta Wyborcza - d nr 17)
Cena biletu:
33 z norm.
22 z ulg.
|