pica Krlewna.Barokowa taneczna bajka wedug opowiadania Charlesa Perrault
Na fina jubileuszowego roku, Cracovia Danza siga po bajk! Tym razem Balet syncy z wykonywania tacw dawnych opowie barokowym tacem histori Krlewny, ktr dosiga kltwa zej wrki. A wszystko to do muzyki z epoki, piknej i podziwianej. Premiera zostaa zaplanowana na 4 i 5 grudnia w Filharmonii Krakowskiej. Za 25 stycznia bajka ponownie zostanie pokazana alena scenie Teatru Variete. Balet Cracovia Danza styczniowym spektaklem zainauguruje jedenasty rok jako krakowska miejska instytucja kultury.
Tak o spektaklu mwi Dariusz Brojek, choreograf picej Krlewny:
pica Krlewna jest mark rozpoznawaln na caym wiecie. Jej niemiertelno na baletowych scenach zawdziczamy genialnej muzyce Piotra Czajkowskiego i wspaniaej choreografii Mariusa Petipy. Naley jednak pamita, e kanw do powstania libretta staa si ba Charlesa Perrault umieszczona w zbiorze Bajki Babci Gski. Pisarz ten podnis literatur dziecic do rangi sztuki, dajc tym samym wspczesnym twrcom nieograniczon moliwo adaptowania tyche utworw na scen.
W roku swego jubileuszu Balet Dworski Cracovia Danza postanowi sign po tytu w oryginale brzmicy La Belle au Bois Dormant i stworzy spektakl dla dzieci. Charles Perrault y w epoce baroku. Fakt ten skoni do osadzenia akcji w czasach autora, co wydaje si o tyle oryginalne, e wysublimowana muzyka i francuska technika taca barokowego w idealny sposb oddaj ducha czasw. W spektaklu bdzie mona usysze wybr utworw Jeana Baptisty Lully i Jeana Pchilipa Rameau, wspaniaych kompozytorw tworzcych zarwno muzyk dworsk jak i baletow. To wanie Lully yjcy w czasach Charlesa Perrault wynis muzyk i taniec na wyyny, dajc tym samym podwaliny dla baletu klasycznego. Choreografia spektaklu oparta na krokach z traktatw z epoki uzupeniona zostaa o elementy wspczesnych technik taca. Zabieg ten pozwala nie tylko na tak podan przez widzw historyczn poprawno, ale take na swobodn wypowied artystyczn. Nie zabraknie scen, w ktrych krlowa bdzie dostojny menuet i niepokojcy kontredans, by zaraz potem zaskoczy nas fantazyjnym tacem z parasolkami czy przejadk karoc. Bdzie, i dworsko, i baletowo, a wszystko we wspaniaych kostiumach Boeny Pdziwiatr. Artystka inspirujc si pen elegancji i wytwornoci epok baroku nie zapomniaa o wiecie baniowoci i dziecicej wyobrani. Wszystko uzupenia prosta scenografia dajca przestrze dla tancerzy, w ktrej kostiumy oddziauj feeri barw same w sobie stanowi bd dekoracje.
Balet Dworski od wielu lat skupia tancerzy zawodowych, dla ktrych taniec barokowy jest uzupenieniem klasycznego wyksztacenia, tym samym gwarantujc wysoki poziom artystyczny. Spektakl dedykowany jest przede wszystkim dzieciom, ale uniwersalne wartoci wyraone w subtelny, wyrafinowany i dojrzay sposb pozwol rozkoszowa si kademu, kto zdecyduje si na t barokow podr w czasie.
Agnieszka Malatyska
Scenariusz: Dariusz Brojek, Krzysztof Antkowiak
Inscenizacja i choreografia: Dariusz Brojek
Asystent choreografa: Krzysztof Antkowiak
Kostiumy: Boena Pdziwiatr
Wystpuj: Romana Agnel, Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Anna Karabela, Magorzata Nabrzeska, Alicja Petrus, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Jan Feko, ukasz Szkid, Filip wieczkowski.
Filharmonia Krakowska: 4, 5 grudnia, godz.10 i 12
Krakowski Teatr Variete: 25 stycznia, godz. 19
Serdecznie zapraszamy!
|