Skupienie si na relacjach zachodzcych midzy mczyznami to jeden ze wsplnych mianownikw tych trzech filmw artysty Eine Kleine Werke, Cicha noc oraz Mj czowiek. To relacje bardzo mocno obcione kulturowo. Ritszel kieruje swj wzrok na spoeczne role mskoci. Udaje si z kamer m.in. do wizienia, stereotypowo kojarzonego z hipermskoci, ktra wymkna si porzdkowi spoecznemu. Mczynie nie wypada okazywa czuoci, a tym bardziej nie wypada okazywa jej drugiemu mczynie. Dlatego ich wzajemne stosunki s pene napi, niezwerbalizowanego dystansu, bliskie agresji. Niejednokrotnie wynika to z lku przed posdzeniem o homoseksualizm, wci napitnowany spoecznie. Bohaterowie filmw Dominika Ritszela, mimo e pokazani w grupie i w relacji do Innego, s wyizolowani i osamotnieni. Przejmujce prby porozumienia z Innym i przeamania odosobnienia ujte s w nieporadne gesty, desperackie komunikaty niewerbalne, z gry skazane na porak.
Dominik Ritszel (ur. 1988, Rybnik)
Zajmuje si wideo i filmem. Interesuj go wszelkie formy obrazowania, tworzenia narracji itp. dotyczce tych dziedzin. Studiuje Grafik Warsztatow na V roku Akademii Sztuk Piknych w Katowicach. Bierze udzia w projekcie Curators Network. Jego najwaniejsze wystawy to See You All (2012) i Mleczne zby (2013).
Wernisa:18.05.2013, 19:30
Galeria Szara Kamienica, Rynek Gwny 6
(www.facebook.com/pages/Galeria-Szara-Kamienica/127132150678107?fref=ts)
18.0516.06.2013
WT-PT 13:00-18:00, SB-ND 12:00-16:00
Focus on relations that take place among men is one of the common themes that join Ritszels three films: See You All, No Fun, and Preludium. These relations carry heavy cultural implications, and Ritszel turns his gaze to the social roles of masculinity. Among other places, he takes his camera to the prison, stereotypically associated with hyper-masculinity that has escaped the social order. A man is not supposed to show tenderness, and especially not toward another man. That is why mens mutual relations are full of tension and unspoken distance, with aggression not too far off. This is often an outcome of the fear of the accusation of being gay, which still carries social stigma. Even though they are shown in the context of a group, and in relation to the Other, the protagonists of Dominik Ritszels films are isolated and lonely. Their moving attempts to find a common language with the Other and to break the isolation are clothed in clumsy gestures and desperate nonverbal announcements, destined to fail from the outset.
|